Tjugo år efter att vårt grannland Danmark införde en nationell kulturkanon har frågan kommit igång på allvar i Sverige. Vår nuvarande regering med Kristersson i spetsen föreslog härom året att en svensk kulturkanon innehållandes våra viktigaste kulturella verk skulle tas fram, och nu har ett förslag på 15 titlar inom allas vårat favoritmedie presenterats.
Kulturkanon har många olika betydelser men definieras såhär enligt svenska Wikipedia:
En kulturkanon, även kulturell kanon, efter den religiösa betydelsen av ordet kanon, är ett rättesnöre för kultur. Tanken är att det finns vissa verk som är särskilt framträdande och karakteristiska och som därmed kan utgöra en del av en kulturkanon över ett land, en tid eller en civilisation.
De femton svenska spelen som enligt en jury anses vara "särskilt framträdande, karakteristiska och viktiga" för svensk spelkultur är som följer.
- Stugan, Kimmo Eriksson, Viggo Kann & Olle E Johansson, 1978/1986
- Backpacker, Tati Mixedia, 1995
- Europa Universalis, Paradox Interactive, 2000
- Ground Control, Massive Entertainment, 2000
- Battlefield 1942, DICE, (Digital Illusions CE) 2002
- Amnesia – The Dark Descent, Frictional Games, 2010
- Minecraft, Mojang, 2011
- Toca Tea Party, Toca Boca, 2011
- Candy Crush Saga, King, 2012
- Star Stable Online, Star Stable Entertainment, 2012
- Goat Simulator, Coffee Stain Studios, 2014
- The Battle of Polytopia, Midjiwan, 2016
- Budget Cuts, Neat Corporation, 2018
- Sayonara Wild Hearts, Simogo, 2019
- It Takes Two, Hazelight, 2021
Tyvärr dök bara ett enda spel från vår egen lista över de 10 bästa svenska spelen upp. Vad tycker du om listan? Är det något spel du hade velat byta ut?
<bild>Star Stable – ett av Sveriges viktigaste spel genom tiderna?</bild>