Det finns något svårbegripligt, nästan komiskt, i att branschens chefer ofta argumenterar för att live service-spel krävs eftersom vanliga spel i deras ögon är för riskabla att utveckla… samtidigt som live service-spel är svindyra att utveckla och har en oroväckande hög misslyckandefrekvens med spel som bland annat {Marvel’s Avengers}, {Suicide Squad: Kill the Justice League}, {Hyper Scape}, {Foamstars}, {Evolve}, {Babylon’s Fall} och {Anthem} som några utvalda exempel från senare år.
Och det verkar som om utvecklarna själva börjar bli lite bekymrade över detta ihärdiga fokus på denna specifika designmall. I en ny undersökning genomförd av Game Developer, som består av intervjuer med över 600 utvecklare, säger drygt 70% att de är oroade över den långsiktiga hållbarheten för live service.
Detta delas upp i kategorier, med 39% som säger sig vara "något bekymrad" och 31% som svarade "mycket bekymrad". Runt 25% är "inte oroliga" och resterande 4% har svarat "vet ej". Det de främst oroar sig för – vilket 63% svarade – är att spelare snabbt tappar intresset för spel som är utformade för att upprätthålla ett kontinuerligt intresse.
<bild>Det är dyrt och floppar ofta. Men utgivarna är stensäkra på att det är live service som gäller nu.</bild>