En av förra veckans största snackisar var onekligen Microsofts uppsägning av nästan 2000 anställda, samt (om ryktena stämmer) nedstängningen av avdelningen som hanterar fysiska spellanseringar. Kanske inte helt förvånande med tanke på det industriskvaller som gått vändor gällande att nästa Xbox kommer bli helt digital – vilket nu även backas upp av statistik.

Av all spelförsäljning till Xbox under fjolåret var nämligen 90 procent digitalt, och endast vart tionde spel såldes på skiva. Kanske då inte speciellt märkligt att Microsoft skiftar fokus till digital distribution – kunderna har trots allt uppenbarligen röstat med plånboken. Striden mellan fysiskt och digitalt är avgjord, och folk är till synes inte längre speciellt sugna på att pilla med skivor.

From Circana’s retail tracking service – In the US in 2023, physical spending on software for Nintendo platforms accounted for more than half of total physical software spending. Physical spending on software for Xbox platforms accounted for less than 10% of total physical spend.

— Mat Piscatella (@MatPiscatella) January 26, 2024

Digitalt är helt enkelt smidigare, även om du rent tekniskt inte äger spelen. Ett faktum som i allt större utsträckning inte verkar spela någon roll för kreti eller pleti. Tittar man däremot på Nintendo och Playstation var siffrorna markant annorlunda där fysisk försäljning stod för 50 respektive 40 procent. Så frågan är då, varför är skillnaderna så stora mellan plattformarna? Gamepass?

Vad tror du, varför är digital försäljning mycket vanligare till Xbox jämfört med Playstation och Nintendo?

<bild>Ut med det fysiska och in med det digitala.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar