En ojuste prenumerationsmodell som är omständlig att göra sig av med och dessutom belägger användaren att betala straffavgift vid tidigt avslut, ja det är bara några av grunderna till den stämning som amerikanska staten nu lämnat in mot Adobe.

I stämningsansökan skriver man hur Adobe aktivt valt att skada sina konsumenter genom ett lömskt avtal som kan leda till tusentals kronor i extra utgifter för den som inte är observant.

"Adobe hides the terms of its annual, paid monthly plan in the fine print and behind optional textboxes and hyperlinks. In doing so, the company fails to properly disclose the early termination fee incurred upon cancellation that can amount to hundreds of dollars"

Vidare så riktas även kritik direkt mot flera högt uppsatta inom företaget som pekas ut som den drivande kraften bakom dessa fula tjuvknep. Samuel Levine från Federal Trade Commission beskriver situationen enligt följande:

"Adobe trapped customers into year-long subscriptions through hidden early termination fees and numerous cancellation hurdles. Americans are tired of companies hiding the ball during subscription signup and then putting up roadblocks when they try to cancel"

Den amerikanska staten har haft en pågående utredning riktad specifikt mot Adobe sedan förra året och bolaget har även hamnat i blåsväder inom EU på grund av deras affärsmodell.

Använder du Adobes portfölj av produkter och vad är dina åsikter om deras prenumerationsmodell?

<bild>Det börjar bli hett om öronen för Adobe och fula knep.</bild>

Källan

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *