Under de senaste decennierna har animé tagit ett rejält kliv från att vara något för en nischad publik till att bli en popkulturell urkraft, vars influenser syns överallt. Men trots att serier som Attack on Titan, One Punch Man och Demon Slayer dragit enorm publik medan Netflix gör succé med spelfilmstolkningar, så finns det ändå vissa som undrar om har animé verkligen blivit mainstream?
Vi tog upp frågan med Mitchell Berger, global försäljningschef hos Crunchyroll, under filmfestivalen i Cannes. Enligt honom är svaret självklart:
"I would argue that anime is mainstream now. It’s certainly much more mainstream than it’s ever been before.There’s a billion people worldwide that are anime interested or aware of it. There’s a huge audience there so there’s tons of room to grow. I think for us it’s about bringing anime to the fans themselves and helping them express that."
Berger utvecklar sitt svar och förklarar att bara det faktum att animé idag är en del av Cannes besvarar frågan:
"As I said before, that is kind of that mainstreaming of it. It’s not something that you don’t talk about. It’s not something that you don’t talk about. I mean we’re here talking about it today which is in itself I think a comment of how mainstream it’s already become. People know about anime and that’s a wonderful thing for the genre and for the business."
Kolla gärna in hela vår intervju nedan, i synnerhet om du är intresserad av japansk populärkultur.
<video>
<bild></bild>