Under Microsoft Developer Direct 2024 berättade Oxide Games att {Ara: History Untold} handlar om dina val och utforskning. Precis som i andra historiska strategispel leder du en civilisation genom mänsklighetens historia in i en påhittad framtid. Dina val färgar hela din civilisation och formar din kampanj. Världen förändras beroende på hur du bygger dina städer. Det är inte bara naturen som förändras visuellt utan alla resurser du inhämtar fyller olika funktioner. Ett exempel på det finner du i ett crafting-system, vilket är unikt för genren. Där kan du använda dina resurser för att bygga saker för handel, krig och mycket annat.

För att vinna använder titeln ett poängsystem under namnet prestige. Dessa poäng genereras i olika kategorier och visar hur framgångsrik och mäktig din nation är. Oxide Games gick inte så djupt in på systemet, men menade att det var ett sätt för dig att ha mål utan att tvingas vinna på ett visst sätt. Traditionellt i genren finns ofta militära, ekonomiska eller forskningsbaserade mål som leder till en vinst.

Oxide Games visade även stolt upp sitt omgångsbaserat system, där alla gör sin omgång samtidigt. Det är ett system som är vanligt i genren och framförallt i flerspelarlägena. Det tillåter kortare matcher och att spelarna slipper vänta så länge. Ara: History Untold verkar på förhand sticka ut något från konkurrenter som Sid Meier’s Civilization, {Humankind} och {Old World}. Är du sugen på Ara: History Untold?

<video>

<bild>Bygg ett rike på ditt sätt.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar