​I en nyligen publicerad intervju med Famitsu diskuterade Takumi Yoshida, en av de mest seniora programmerarna hos Team Asobi, om utvecklingen av det prisbelönta Astro Bot. Han avslöjade bland annat att spelet pressade konsolen till bristningsgränsen, och att just processorn i maskinen fick slita något enormt.

"We used the PS5’s processing power to its very limit, and besides the many jewels on screen, what is also impressive is the depiction of water"

Yoshida fortsatte med att beskriva hur man under utvecklingen tvingades arbeta runt flera utmaningar relaterade till just prestanda, samt att man under lång tid hade stora problem med att åstadkomma en någorlunda jämna bilduppdateringsfrekvens. Men man arbetade in i det sista med att optimera spelet, vilket visade sig vara mödan värt med tanke på spelets 92 utmärkelser och dess Game of the Years-utmärkelsen.

Spelar du fortfarande Astro Bot?

<bild>Vilket helt otroligt spel det är!</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *