Vi var många som såg och uppmärksammade GameChat under presentationen av Switch 2 där man delar sin spelskärm till andra spelare via C-knappen på konsolens handkontroll. Funktionen blev snabbt föremål för kritik med hänvisning till låg bildkvalité och bilduppdatering.
Takuhiro Dohta, hårdvaruingenjör på Nintendo, har nu uttalat sig om saken i en intervju med Gamespot:
"So obviously, chat is meant to run and work simultaneously and coincide with the game you’re playing. But we also think it’s critical that it doesn’t get in the way of the game that’s running right now. And so we wanted to definitely make sure we do was to make sure that running game chat alongside the game doesn’t result in the game experience or quality being reduced at all in any way.
So from a system resource perspective, obviously even the Nintendo Switch had a set of system resources that it needed to tap into to run the system. And now that we have Nintendo Switch 2, there is bigger, more, basically resource budget to use. However, even with that enhanced and larger budget, we try to use as little of that as possible."
Anledningen är alltså att man inte vill stjäla för mycket av beräkningskapaciteten i Switch 2, något som skulle kunna ha en negativ inverkan på spelet som användaren aktivt spelar. Att spela på Switch 2 och samtidigt använda funktionen GameChat resulterar alltså i att konsolen prioriterar spelet och inte den nya funktionen som Nintendo internt kallar för en killer app.
Vad tycker du om GameChat, infrias dina förväntningar?
<bild>Metroid Prime 4: Beyond kräver hästkrafter till dina kompisars förtret.</bild>