Efter lång tids hemlighetsmakeri har Obsidian avslöjat betydligt mer om sitt kommande {Avowed} senaste tiden, dels på Xbox Developer Direct och dels i en 25-minuters video som verkligen går på djupet. Att döma utifrån det gameplay vi hittills fått se, står det klart att Avowed blir ett spelmässigt stort kliv framåt med ett mycket flexibelt system för loadouts.

I en PC Gamer-intervju berättar nu game director Carrie Patel och gameplay director Gabe Paramo om vad som varit Obsidians inspirationskällor när det kommer till dess fantasystrider – där det visar sig att svenska Fatsharks {Vermintide} tydligen är något man ser upp till:

"Our goal was to try to make it feel visceral, right? To make the sense of hitting [enemies] feel impactful … like Vermintide. We’re trying to get our inspiration from there, just that masterclass in having a sense of hitting and impact."

Och visst, det är svårt att slå Fatsharks hordbaserade actionspel när det gäller tunga attacker med bra känsla. Även om det bara är ett enkelt knapptryck så får man verkligen upplevelsen av att hacka ruskprickar till köttfärs, och Patel förklarar:

"I’m definitely really proud of what the gameplay team has done … even our melee combat is feeling fantastic. I really do feel like it’s going to stand head and shoulders above when it comes to fantasy first-person action RPG melee combat."

Och det låter ju faktiskt lovande. Avowed släpps senare i år till PC och Xbox Series S/X.

<bild>Avowed ingår med Game Pass redan från premiärdagen.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar