Att nå ut till spelare som indie-utvecklare är lättare än någonsin rent tekniskt, men betydligt svårare i praktiken. Att släppa sitt eget spel på någon av onlinebutikerna är ju knappast en garant för succé när otaliga titlar släpps varenda eviga dag.

En som lyckades var emellertid enmansutvecklaren bakom Balatro, och i en ny Reddit-post ger LocalThunk tips på vilken inställning man bör ha för att lyckas. Där skriver han/hon att man inte bör gå in med tanken om att skapa ett mästerverk, utan att man måste kunna njuta bara av skapandeprocessen i sig.

LocalThunk:
I’ll use painting as an analogy here. If you want to get into painting, there are a litany of different motives for starting that hobby. One of them might be because you want to paint a masterpiece, another might be because you want to find a hobby you enjoy regardless of outcome. In game dev it really feels like everyone wants to make the ’masterpiece’ but very few get into it as purely an expressive creative hobby.

There is nothing wrong with that motivation, but it means that you are immediately dissapointed because you simply can’t just paint a ’masterpiece’. It takes practice, iteration, failure. And you never have the opportunity to spend time with the craft enough to develop your own voice and vision. What you need to do is find a way to enjoy the process of painting more than the having a masterpiece with your name on it.

If you don’t enjoy making a game, then you will not be able to create something special because the process of making a game takes an absurd amount of time and effort.

LocalThunk avslutar sedan inlägget med att berätta att han/hon har utvecklat mängder av spel som aldrig visats upp för allmänheten. Huruvida dessa bara varit övning ("process") inför mästerverket som var Balatro, får vi tyvärr inte veta. Inte heller får vi veta om LocalThunk någonsin kommer återvända till någon av dem. Glädjande nog tillägger LocalThunk dock att det, troligen, kommer att bli fler…

I love making games more than anything. I have a ton of games that have never been shown to the public, I’ll probably make more, and most indie devs that I talk to have a similar love of the process of making games.

<bild>Trust the process, säger LocalThunk.</bild>

Källa.

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *