Nyheten att Cadillac skulle gå med i Formel 1 som ett nytt team 2026 upphetsade många fans, inte bara för att det innebär att ha ett nytt team, utan också för att det kommer att ge möjligheter för nya förare att ta sig fram i motorsporten… Och även återkomsten av gamla favoriter efter att ha gjort rent hus i många lag i år. Förväntningen är att General Motors kommer att satsa på en blandning mellan en F1-rookie och en veteran, och det finns "lätt ett halvt dussin, om inte fler, kandidater där ute", säger teamchefen Graeme Lowdon (via Reuters).
Lowdon insisterade på att den viktigaste faktorn för att välja en förare är meriter, "och personligen ser jag ingen anledning till varför en amerikansk förare inte kan väljas på meriter", vilket ger hopp till den amerikanska IndyCar-föraren Colton Herta, som verkar vara den som har de bästa chanserna… förutom det faktum att han ännu inte har den superlicens som FIA kräver för att förare ska kvalificera sig i Formel 1.
För att göra det måste de uppfylla vissa krav; när det gäller Herta behöver han göra några gratis träningspass eller sluta mellan topp 5 den här säsongen i IndyCar, vilket verkar troligt, eftersom han var tvåa i förarmästerskapet förra året… bakom spanjoren Álex Palou, som också är en utmanare om Cadillacens plats. Åtminstone tror Formel 1 officiella X-konto det.
<social>https://x.com/F1/status/1898086247106576400</social>
Det är för rookies, och hur är det med veteranerna? Formel 1-webbplatsen begränsar det till tre kandidater: Valtteri Bottas, sparkad från Sauber och nu reservförare för Mercedes; Zhou Guanyu, som också sparkades från Sauber efter deras katastrofala sjöolycka2024 och för närvarande reservförare hos Ferrari; och den tidigare Verstappens lagkamrat Sergio Pérez, på ett "sabbatsår" efter att till synes ha sparkats ut från Red Bull.
Oavsett så är beslutet inte fattat än. "Vi kommer att vara ganska upptagna med att prata med några personer. Min telefon har verkligen varit upptagen, det är säkert", säger Lowdon.
<bild></bild>