Under 90-talet rådde maskotfeber. Varje utvecklare gjorde sitt yttersta för att finna någon form av djur att representera dom, och för de stora konsoltillverkarna var det nära nog livsviktigt. Inte konstigt då att Playstations tidiga år kantades av allsköns mer eller mindre lyckade försök, där Crash Bandicoot nog var den som kom absolut närmast att bli någon form av officiell representant för Playstation.

Men när han introducerades så uppstod det problem på den japanska marknaden, där Sonys marknadsföringsteam helt enkelt ansåg att han var för ful, konstig och potentiellt skrämmande för japanska konsumenter.

Så för att göra Crash en aning med tilltalande, och mindre anstötlig, så genomfördes flera mindre men inte obetydande designförändringar.

  • Ögonfärg: Crashs ögon ändrades från gröna till bruna, vilket är mer vanligt förekommande bland japanska befolkningen, för att öka igenkänningsfaktorn.​
  • Ögonbryn: De tjocka ögonbrynen gjordes tunnare, för att ge ett mindre aggressivt uttryck.​
  • Pälsstruktur: För att minska det djuriska intrycket gjordes Crashs päls mer plastliknande och glänsande i marknadsföringsmaterialet.​

Dessutom var namnet Bandicoot obekant för japanska konsumenter, och för att lösa detta kvarvarande problem skapades (så klart) en trallvänlig sång som användes i TV-reklam för spelet. Något som tillsammans med ovan andra ändringar faktiskt gjorde Crash till en framgång i Japan.

Vilka var dina första intryck av Crash "back in the day"?

<social>https://www.youtube.com/watch?v=qZVJnCcLeVg</social>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *