Danmarks nationella posttjänst kommer att sluta leverera brev denna jul, vilket sätter punkt för mer än 400 år av brevleverans i landet.

PostNord, det statliga företaget som bildades genom en sammanslagning av danska och svenska posttjänster, kommer att leverera sitt sista brev den 30 december och hänvisar till den "ökande digitaliseringen" av det danska samhället och en dramatisk minskning av efterfrågan på fysisk post.

Företaget uppgav att brevvolymerna har minskat med mer än 90 % under de senaste 25 åren, eftersom danskarna nästan helt förlitar sig på digital kommunikation. Som en del av förändringen kommer PostNord att skära ner 1 500 jobb, ta bort cirka 1 500 röda postlådor och helt fokusera på paketleveranser som drivs av näthandel.

Ett av världens mest digitaliserade länder



Danmark är ett av världens mest digitaliserade länder, med officiell kommunikation som nu nästan uteslutande skickas via statens digitala postsystem kopplat till MitID:s digitala ID. Endast en liten minoritet av medborgarna har valt att fortsätta ta emot fysisk post.

Brevleverans kommer inte att försvinna helt. Det privata företaget Dao kommer att utöka sina tjänster från och med januari för att följa dansk lag som kräver att medborgare behåller möjligheten att skicka brev, även om kunderna måste använda Dao-butiker eller betala extra för heminsamling.

Även om myndigheterna säger att förändringen kommer att göra liten praktisk skillnad, är detta förstås ett mycket symboliskt ögonblick. Den danska posttjänsten har levererat brev sedan 1624, och dess sista leveranser markerar slutet på en era, en som vissa menar bär mer sentimental tyngd än praktisk förlust.

<bild>Postnord</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *