Grand Theft Auto VI lär bjuda på oöverträffad grafisk detaljrikedom och realism, men för många är den stora frågan om spelet kommer att köras med tillräckligt hög och stabil bildhastighet, särskilt till PS5 och Xbox Series X.
Det finns flera experter som har uttryckt skepsis kring detta, men Digital Foundry tror att den avgörande faktorn blir den nya PC-versionen av GTA V Enhanced Edition.
I denna nya förbättrade utgåva har man implementerat ray-traced global illumination, eller RTGI, vilket fungerar mycket mer omfattande än i till exempel Dying Light 2: Stay Human eftersom det implementeras per pixel, något som enligt Digital Foundry kräver en hel del arbete.
De tror därför att profilen för Grand Theft Auto VI tillämpas här, eftersom du kan se bevis för RTGI i trailern. Så vad säger det om bildfrekvensen? Tja, Digital Foundry har kört några tester, och som WCCFTech skriver:
"If the same Grand Theft Auto V Enhanced Edition RTGI tech will be featured in the next entry in the series, Digital Foundry believes how the Enhanced Edition runs could be indicative of the performance that should be expected on base consoles for the sequel. While the tech is cleverly optimized and is not particularly heavy on the GPU, it is heavy on the CPU, and a Ryzen 5 3600 CPU, a CPU comparable to that of the base current generation consoles, cannot run the game at a steady 60 FPS at 1440p resolution and NVIDIA DLSS at Quality mode. This, in addition to the reveal trailer running at 30 FPS, further suggests that Grand Theft Auto VI will be limited to 30 FPS on base consoles, as many believe it will."
<social>https://www.youtube.com/watch?v=N6gMvs52-Hs</social>
<bild>Otroligt snyggt, men på bekostnad av flytet.</bild>