Vi närmar oss slutet av räkenskapsåret för många företag, vilket innebär att spelindustrin drabbas av ännu fler uppsägningar. Playstation meddelade tidigare i veckan att de planerar att skära ner 900 jobb, vilket ledde till att flera spel ställdes in. Nu är det Electronic Arts tur.

Andrew Wilson, EA:s VD, bekräftar att den massiva utgivaren säger upp cirka fem procent av sin arbetsstyrka. Detta motsvarar cirka 670 personer som förlorar sina jobb så EA ska kunna "optimize our global real estate footprint to best support our business". Förändringarna slutar inte där heller, eftersom Wilson antyder att vi inte ska förvänta oss särskilt många fler Star Wars- och Marvel-spel från dem i framtiden, eftersom EA avvecklar "games and moving away from development of future licensed IP that we do not believe will be successful in our changing industry."

Den sista delen är uppenbarligen intressant när vi vet att Motive arbetar på ett
Iron Man-spel, Cliffhanger är i full gång med ett Black Panther-spel och Respawn arbetade på tre Star Wars-spel. Vi skriver "arbetade" (dåtid) eftersom så inte längre är fallet.

Laura Miele, president för EA Entertainment and Technology, säger att ett av de spel som avbryts som en del av dessa uppsägningar är det omtalade Mandalorian-spelet från Respawn som vi skrev om tidigare denna månad. Detta innebär förmodligen att utvecklarna av serier som {Titanfall} och {Apex Legends} i bästa fall fortsätter arbeta på uppföljaren till {Star Wars Jedi: Survivor} samt det ännu inte avslöjade strategispelet. Förhoppningsvis ska dessa titlar inte påverkas av EA:s beslut.

Vad tycker du om allt detta?

<bild>EA går fram med motorsågen bland sina kommande titlar.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *