Det har varit en hel del snack gällande Elden Rings svårighetsgrad de senaste dagarna, och speciellt då den nya expansionen Shadow of the Erdtree som fått en hel del kritik även från seriens fans som hävdar att det helt enkelt är lite väl utmanande.
Elden Rings producent verkade till synes dock inte ge med sig och i en intervju med The Guardian förklarade Miyazaki hur det hade förstört spelupplevelsen ifall Elden Ring gjorts lättare.
"Turning down difficulty would strip the game of that joy – which, in my eyes, would break the game itself"
Men i och med den senaste uppdateringen är det precis vad som har skett, Elden Ring har faktiskt (tro det eller ej) blivit lite lättare och balanserar nu om hur attack, skydd och summons genom fragment och spirit-aska.
Uppdateringen gör att dessa effekter har en mer påtaglig effekt på lägre nivåer för att möjliggöra en lite mjukare för spelare. Utöver detta har man även sett till att boosta den sista nivån av blessings en aning, samt passat på att korrigera en drös med buggar.
Så nu kanske upplevelsen blir lite mer dräglig, i varje fall inledningsvis.
Tycker du att Erdtree varit för svårt?
<bild>Easy mode! Eller inte..</bild>