Lars Wingefors är inte den mest omtyckta individen i spelbranschen just nu. Han är trots allt den person som de senaste månaderna varit ytterst ansvarig för stängandet av åtskilliga studios likväl som avskedandet av tusentals arbetare.

Ett nödvändigt ont påstås det, i de svåra ekonomiska klimat som varit efter pandemin. Men Wingefors krigar på och letar marginaler på alla fronter, och nu har han även nämnt att det hade varit gynnsamt att höja spelpriserna ännu mer.

"If you create an enormous role-playing game, for example, with 100 or 150 hours of gameplay, very polished, and a unique experience, would the consumer be willing to pay more? If they would, they would have more products potentially coming to market. But no one tried it"

"It’s something we have been discussing"

Wingefors fortsatte även med att jämföra spelindustrin med andra branscher och sa:

"I think the industry is facing the same problem as all other industries, with inflation and rising costs of game development. And it’s been hard to increase pricing in premium PC/console. The pricing of those products has been the same for many years, which means that the margin to succeed is less, and on top of that, there is a higher cost of capital"

Wingefors nämnde även att trots Embracer kanske inte nödvändigtvis blir den första utgivaren att höja priserna ännu mer, så håller de noga uppsyn över de andra aktörerna och vad de gör.

Var går din gräns, anser du det rimligt att spel skall kosta ännu mer?

<bild>"Lite mer kan ni allt betala!"</bild>

Källan

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *