En av världens största kassakor genererar inte längre lika mycket pengar som den en gång gjorde, och nu har Epic Games och teamet bakom Fortnite tvingats göra sig av med över 1000 anställda. Något som skakat om bolaget rejält internt och många av de drabbade uttrycker nu sin bestörtning på sociala medier.

"i am genuinely so confused and bewildered like, i spent the past week debugging the rivalry system while recovering from pneumonia and just in the past few days i’ve had multiple directors tell me how much they appreciate everything i do"

Bakgrunden till det hela är Fortnite och dess spelare som tillbringar allt mindre tid i den digitala världen – något som nu fått direkta konsekvenser. Enligt Epic-bossen Tim Sweeney drar Fortnite helt enkelt inte in lika mycket pengar längre och bolaget spenderar mer än de drar in, så att göra sig av med anställda blev ett nödvändigt ont.

Sweeney skriver att:

"Today we’re laying off over 1000 Epic employees. I’m sorry we’re here again. The downturn in Fortnite engagement that started in 2025 means we’re spending significantly more than we’re making, and we have to make major cuts to keep the company funded. This layoff, together with over $500 million of identified cost savings in contracting, marketing, and closing some open roles puts us in a more stable place"


Man planerar dessutom omfattande besparingar, närmare 500 miljoner dollar, vilket man hoppas lyckas med genom att minska drastiskt på marknadsföring, kontrakt och andra kostnader. Sweeney själv försöker att spela ner dramatiken en smula och betonar att AI inte är en bakomliggande faktor.

Vi önskar alla de som drabbats lycka till i framtiden.

<social>https://x.com/FortniteStatus/status/2036451164347109440</social>

<bild></bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *