Tragiskt nog var det på dagen exakt två år sedan Blizzard meddelade att de arbetade på ett fantasy/survival-äventyr, när Microsoft igår levererade det tragiska beskedet att 1900 anställda från speldivisionen (8% av den totala personalen) skulle förlora sina jobb, inklusive teamet som arbetade på titeln – varpå själva spelet ställdes in. En mycket sorglig andra årsdag på alla sätt och vis.

Även om vi förmodligen aldrig kommer att få se denna titel (även om vi misstänker att vissa konceptbilder och beskrivningar från tidigare anställda lär hitta online så småningom), har Bloomberg-journalisten Jason Schreier viss information om varför projektet avbröts. Som tidigare ryktats hade det varit under utveckling sedan 2017 och hade som mest cirka 150 personer som arbetade med titeln. Tyvärr var det dock en problematisk utveckling och det var fortfarande långt ifrån att vara klart, trots att spelet testats positivt internt.

Ursprungligen var tanken att det skulle utvecklas med Unreal Engine, men eftersom denna inte var tillräckligt bra för Blizzards satsning med över 100 samtidiga onlinespelare, fick ledningen teamet att byta till grafikmotorn Synapse. Detta är en motor som Blizzard arbetar med och som främst är avsedd för smartphones, och den skapade en hel del nya problem för projektet.

De mest positiva personerna från Blizzard hoppades att spelet skulle vara klart 2026, "but even that seemed overly optimistic to some developers", enligt Schreier. Teamet hoppades att Microsofts uppköp av Activision Blizzard skulle låta dem gå tillbaka till Unreal Engine igen, vilket förmodligen skulle ha försenat projektet ytterligare (att byta en spelmotor mitt i utvecklingen är ingen lätt uppgift), och som ett resultat av detta ställdes det alltså in.

Det här är för övrigt inte första gången Blizzard lägger ner ett lovande projekt som har varit under utveckling under en lång tid. Det mest ökända är förmodligen {Starcraft Ghost} som lades på "obestämd tid" år 2006, trots att det såg vansinnigt bra ut, men de avbröt också scifi-rollspelet Nomad år 1999 samt det klassbaserade onlineactionspelet {Titan} år 2014 (senare återanvändes en del av det för att skapa {Overwatch}).

Förhoppningsvis kan några av resurserna från det obetitlade överlevnadsspelet återanvändas i ett annat Blizzard-projekt så småningom, men vi är fortfarande ledsna att det är borta, och ännu mer ledsna å utvecklarnas vägnar som både förlorat sin skapelse och ännu viktigare – sitt jobb.
<bild>Ett äventyr vi aldrig kommer få uppleva.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar