2024 tycks bli en vändpunkt i Square Enix marknadsstrategi. Deras förnyade relation med Microsoft kommer leda till att de utökar sin spelarbas genom att släppa några av sina titlar till Xbox, till exempel {Final Fantasy XIV} (och det finns rykten om att {Final Fantasy VII: Remake} följer i framtiden), men företaget är också ett av de företag som är mest engagerade i avancerad teknik som användningen av AI och de hårt kritiserade Web3- och NFT-teknikerna.

Användningen av AI i TV-spel är fortfarande en knäckfråga bland allmänheten och branschen, särskilt med tanke på den uppståndelse som uppstod kring Hollywoods skådespelare och manusförfattare (varav många också arbetar med TV-spel) i samband med strejkerna under 2023, men Square Enix nämnde redan i sitt nyårsuttalande att de skulle anamma sådan teknik i sina spel, och vi kommer snart att se det första exemplet på detta med {Foamstars}.

Den {Splatoon}-liknande shootern med skumvapen kommer till Playstation-konsolerna den 6 februari, och enligt ett svar till VGC under en presskonferens nyligen använder Foamstars AI-genererad formgivning (specifikt med Midjourney) för spelets ikondesign. Producenten Kosuke Okatani förklarar:

"All the core elements of Foamstars, the gameplay and the things that make the game fun, are handmade. However, we did want to experiment with AI as well (…) this makes up about 0.01% or even less, but we have dabbled in it by creating these icons in the game."

Dessa ikoner representerar omslagen till spelets soundtrack-låtar, som visas i spelaren. Det är inte en alltför invasiv användning, men vi förmodar att de som jobbar med konst hos Square Enix och andra i branschen är milt sagt tveksamma till detta nya prejudikat.

Vad tycker du om Square Enix policy för användning av AI?

<bild>Foamstars släpps till Playstation Plus i februari.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar