Västerländska spel blir sällan någon större framgång i Japan. Det är trots allt ett land präglat av en stark patriotism, vilket även reflekteras i den media som konsumeras där. Inhemska spel åtnjuter helt enkelt generellt mycket större framgångar än de som kommer från väst.
Så att nu Ghost of Tsushima har sålts i en miljon exemplar innanför landets gränser, är något högst anmärkningsvärt. Faktum är att Sucker Punchs actionäventyr är det första förstapartsspelet till Playstation på 22 år som lyckas med den bedriften. Något som tidigare endast Crash Bandicoot 3 kunde skryta med.
Detta berättade tidigare PlayStation-chefen Shuhei Yoshida i en intervju med den japanska tidningen AV Watch. Där han även reflekterade över att titlar som God of War och Uncharted, förvisso var stora framgångar globalt, men hade svårt att slå igenom på den inhemska marknaden.
Yoshida påpekade dock att det verkar som att vinden vänt en aning, och att uppskattningen för västerländska spel har ökat i Japan. Något som han personligen tror till stor del beror på internets framväxt samt en minskad aversion mot västerländsk kultur. Viktigt att påpeka är också att CERO, den organisation i Japan som sköter åldersmärkning av spel, har lättat på sina regler en aning gällande just västerländska titlar.
<social>https://x.com/Genki_JPN/status/1905606012117151991</social>