De första intrycken från filmatiseringen av John Ajvide Lindqvists andra roman – Hanteringen av odöda, har efter helgens premiär på Sundance Film Festival börjat dyka upp på nätet, och de är väldigt positiva. Den rysliga boken verkar kort och gott överlevt övergången till film och lovordas nu av kritiker som beskriver den som återhållsam, avskalad och kompromisslös. Med ett tydligt fokus på själen, mänskligheten och hur vi hanterar sorg och död.

Några av åsikterna som går att läsa från bland annat The Hollywood Reporter, Variety och But Why Tho lyder:

Handling the Dead is a horror film, but it’s one that invests time in how terrifying and unsettling grief can be. Does a body mean more than a memory? Is letting go a second death or simply an understanding of the first? There is no clear answer, with each character taking their own path through their pain. That’s what makes it painfully impactful.

The actors commit with uniform solemnity and intelligence to the premise, though "Handling the Undead" treats its performances as merely another contributing element to its tensely poised climate of kitchen-sink surrealism. Equally active in its maintenance are the watchful, stalking presence of Rokseth’s camera, the dusty carpeting and lived-in decay of Linda Janson’s production design and, most gnawingly of all, the shrilly anguished strings and discordant piano of Peter Raeburn’s excellent score.

Hvistendahl shows great control, maintaining a solemn tone, matched by the detached observational style of DP Pal Ulvik Rokseth’s camera, favoring medium or long shots. The movie’s stillness and the sparseness of its dialogue make the sparingly used jolts of startling violence effective.

Vi är naturligtvis väldigt pepp, och svensk premiär blir den 15:e mars.

Ser du fram emot Hanteringen av odöda?

<bild>John Ajvide Lindqvist skrämmer vidare!</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar