Helldivers 2, den svenska alienskjutaren utvecklat av Arrowhead Game Studios med bossen Johan Pilestedt i spetsen, har fått sin beskärda kritik för att kväva, balansera och tona ner vapen och förmågor i spelet som ansetts för bra – och då också haft ihjäl element som gjort spelet roligt.
Detta tycks studion ha tagit till och lärt sig av sedan spelet släpptes för ett drygt år sedan. I ett panelsamtal på GDC (Game Developers Conference) som nyligen ägde rum var Pilestedt betydligt mindre hård mot skavanker och obalanserade element. Tvärtom uttryckte han sig (likt spelarbasen i omgångar poängterat) genom att säga att det är fel att fokusera så hårt på balans, och att det är just kaoset som kan göra spel som Helldivers 2 så spontana och roliga.
Johan Pilestedt:
"Balance is a myth. Fun first, balance later. […] Game designers nowadays are obsessed with balance. Balance is 5% of the work that you should be doing. It’s the polishing state of game design. If you start thinking about balance and using that as the method for success, you’re an idiot."
"Balancing is not game design. Game design is about experience. If you balance out all the chaos, you’ve made an uninteresting game. Balance is the polishing of the object, and if you smoothen that out too much, it will just be a non-experience."
Detta gäller garanterat inte för alla spel men för Helldivers 2 känns det som att Arrowhead nu, ett år efter lanseringen, har hittat precis rätt vad gäller jämvikten mellan balans och totalt kaos. Och vi kan såklart bara applådera.
<bild>Mindre balans och mer kaos, hälsar Johan Pilestedt.</bild>