{Helldivers II} blev en enorm framgång och svenska utvecklaren Arrowhead är nu i stort sett "set for life". Men resan dit har varit lång och mödosam, och chefen samt tillika spelskparen Johan Pilstedt ser nu tillbaka på den.
När han berättade om utvecklingen under GDC (via PCGamer) sade han att spelet tog hela åtta år att göra, och det beror delvis på att de helt skippade traditionell förproduktion:
"We were throwing around some ideas, and then we got a little cautious because we’ve been burned before by making games that are a little bit too complicated for what we’re capable of, and then having to crunch. It takes so much energy. So we said, ’This will be easy. We can probably do it in four years. We already knew where the game was going to go and headed straight into production—it was a really, really, really bad idea. Always do your homework before you start spending millions and millions and millions of dollars in making a game."
Det verkar som om studion har lärt sig av all denna röra och som tur var slutade det alltså ändå lyckligt.
<bild>En av många riktigt fina svenska höjdare.</bild>