Irans militär avfärdar USA:s president Donald Trumps påståenden om pågående fredssamtal och säger att Washington "förhandlar med sig själv".
"Har nivån av din inre kamp nått stadiet där du förhandlar med dig själv?" sade Ebrahim Zolfaqari, talesperson för Irans väpnade styrkor, i kommentarer rapporterade av BBC. "Kalla inte ditt misslyckande en överenskommelse," tillade han.
Trump insisterade dock på att förhandlingar pågår. När han talade i Vita huset sade han att USA har kontakt med "rätt personer" i Iran, som han hävdade vill ha en överenskommelse "så mycket."
Amerikanska medier rapporterar att Washington skickade en 15-punktsplan till Teheran via Pakistan, där Iran föreslog att Iran skulle demontera kärnanläggningar, avbryta missilprogram, begränsa stödet till regionala allierade och återöppna Hormuzsundet. I gengäld skulle USA häva kärnkraftsrelaterade sanktioner och bistå Irans civila kärnenergiprogram.
Iranska tjänstemän har dock förnekat att det varit några direkta förhandlingar. "Inga direkta eller indirekta förhandlingar har ägt rum," sade Reza Amiri Moghadam, Irans ambassadör i Pakistan. Pakistan och Turkiet verkar agera som mellanhänder och vidarebefordra meddelanden mellan Teheran och Washington.
Mitt i den diplomatiska osäkerheten fortsätter militära insatser. Israel genomförde attacker mot iransk infrastruktur i Teheran och dödade enligt uppgift 12, medan Iran avfyrade missiler mot flera platser i Israel. Samtidigt skickar USA ytterligare trupper till regionen.
<bild>Trump</bild>