Nästan en månad efter att kriget i Iran började har Irans idrottsministerium förbjudit landslag och klubbar att resa till länder de anser vara fientliga tills vidare. Det är ytterligare ett hinder i Irans varje dag mer osannolika deltagande i FIFA-VM, där de är planerade att spela i juni i USA. Iran försöker flytta sina matcher till Mexiko, men det är osannolikt, enligt experter, på grund av de stora logistiska svårigheterna som påverkar alla lag från deras grupp.
Ordern har dock utfärdats av den iranske ministern precis före en AFC Champions League-final i åttondelsfinalen mellan Tractor och Shabab Al Ahli från Dubai som skulle spelas i Saudiarabien nästa månad. En lista över länder som ansågs fientliga offentliggjordes inte, och ordern nämnde inte VM.
"Närvaron av nationella och klubblag i länder som anses fientliga och som inte kan garantera säkerheten för iranska idrottare och lagmedlemmar är förbjuden tills vidare", sade ministeriet, och att fotbollsförbunden och klubbarna kommer att vara ansvariga för att meddela Asiatiska fotbollsförbundet att flytta matcherna.
<bild></bild>