Eftersom Kina är en kommunistisk diktatur, är det kanske inte helt oväntat att alla spel måste godkännas av staten innan de kan släppas på den kinesiska marknaden. Den statliga myndigheten NPAA (National Press and Publication Administration) ansvarar för detta och under 2024 godkände de det största antalet spel på fem år.

{Black Myth: Wukong} är förmodligen den största kinesiska succén utanför landets gränser och man kan få intrycket att de kinesiska spelproducenterna nu börjar komma igång på allvar. De är dock redan i full gång, eftersom det finns en enorm intern spelmarknad i Kina och de allra flesta spel som godkänns för den kinesiska marknaden är kinesiskt tillverkade.

Av de 1416 spel som godkänts av NPAA under 2024 är endast 110 spel producerade utanför Kina, medan de återstående 1306 spelen är kinesiska. Förra året godkändes 1075 spel, så under 2024 har godkännandena ökat med nästan 32%. År 2022 var antalet godkännanden nere på cirka 500.

Försäljningen av spel i Kina har ökat med 7%, i motsats till andra marknader där denna siffra sjunker betydligt. Den kinesiska regeringen har strikta regler för vilka titlar som får släppas i landet, vilka åldersgrupper som får spela dem och personer under 18 år får endast spela mellan klockan 20:00 och 21:00 på helger, allmänna helgdagar och helgdagar.

Kina anses för övrigt vara den näst största spelmarknaden i världen efter USA. Hur ser du på att kinesiska spel fritt får släppas i väst, medan västerländska spel har mycket svårt att få släppas i Kina?

<bild>Kinesiska spel exporteras framgångsrikt till väst, medan väst knappt får släppa några spel alls i landet.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *