Det är lätt att glömma att Larian Studios beslut att göra {Baldur’s Gate III} initialt var ifrågasatt. Idag vet vi dock att spelets mottagande förmodligen är det närmaste vi kan komma ett universellt älskat spel idag med 96/100 på Metacritic, 96% positiva användaromdömen på Steam, en mängd Game of the Year-utmärkelser (inte minst av oss på Gamereactor) och minst 15 miljoner sålda exemplar. Men det var inte alltid självklart att projektet skulle bli av, innan de fick tillgång till D&D-licensen fanns det nämligen både en plan B och C.
I en intervju hos Edge (via Gamesradar) säger Larian Studios VD Swen Vincke att om de inte fick göra Baldur’s Gate så skulle de pröva med antingen Fallout eller Ultima. Han menar att Larian aldrig skulle kunnat bli en av de stora rollspelsutvecklarna om de inte fick arbeta med någon av de tre licenserna:
"It would have been Ultima, it would have been Fallout, it would have been Baldur’s Gate. There was not a lot to choose from. It’s one of those IPs that you know a lot of people will want to work on. So it would be great for attracting other people to the studio."
I felt like there was a glass ceiling that we wouldn’t be able to break through unless we had triple-A production values, budget, marketing, all the triple A things."
<bild>Även om extremt få lär sörja Baldur’s Gate III, så vattnas det väl lite i munnen av tanken på ett Larian-skapat Fallout?</bild>