Vi har fått ett gäng kanonspel genom åren som mer eller mindre skapats helt av soloutvecklare. Bland annat Stardew Valley (Eric Barone), The Witness/Braid (Jonathan Blow), Papers, Please/Return of the Obra Dinn (Lucas Pope) och, nu senast, det Early Access-släppta Manor Lords med Greg Styczeń bakom rodret. Även om Styczén varit noga med att han inte gjort resan fullständigt ensam, utan från och till haft en del folk till hjälp, går nu chefen för utgivaren Hooded Horse, Tim Bender, ut och försvarar det solitära arbetet som en viktig del av arbetsprocessen.
Angående frågor från communityt om spelet inte skulle få en uppdatering snart, bara fyra dagar efter lansering i Early Access, svarar Bender:
"What they’re [the fans] probably not thinking about is that that’s just fundamentally not the way things work. The best growth is very slow. It’s keeping the core vision intact. It’s the importance of Greg [Styczeń] and his work process. And so, as a result, people are going to be clamoring [for updates], and I think that’s just virtually guaranteed. There’s no pace of updates that would not result in people clamoring for more, and would not result in a bunch of people saying the ideal solution is to just hire 50 people."
Kortfattat menar Bender att fans alltid kommer att vilja ha mer. Att ge efter för detta och arbeta snabbare och anställa fler folk bara för den sakens skull, skulle inte ge något annat än ännu mer krav på uppdateringar.
Som tillägg till detta berättar Styczén varför han valt att inte publicera en roadmap för spelet:
"I’ve made a mistake once or twice before, of promising and working on a feature only to find out that the testers didn’t care as much as I did and that they actually wanted something else. So even if I have a plan, I want to adopt the philosophy of ’listen, verify, implement’. This way I expect the first month of patches to be just bug fixes and polish. During that time, together with Hooded Horse, we’ll be collecting your feedback and then prioritizing work based on what we hear."
Vad tänker du om Greg Styczeń och Hooded Horses inställning till att låta utvecklingen ta sin tid?
<bild>Lugnt och rogivande stadsbyggande, lugn och rogivande utveckling.</bild>
Tack PCGamer.