Under en kort period i slutet av 90-talet var Napster ett av det hetaste och samtidigt mest kontroversiella bolaget inom IT-världen. Den till synes obetydliga fildelningssajten fick explosiv spridning och trots att varumärket nu är gammal skåpmat, så är igenkänningsfaktor fortfarande hög. Något som deras nya ägare Infinite Reality vill slå mynt av efter att ha förvärvat varumärket med dess tillgångar för lite knappt två miljarder kronor.

Syftet med köpet är att omvandla Napster till en social plattform inom metaverse där musikälskare ska kunna samlas för att lyssna på musik och interagera med sina favoritartister. Artister kommer även att kunna skapa virtuella marknadsplatser för försäljning av merchandise och andra produkter.

Nuvarande Napster-chefen Jon Vlassopulos hade följande att säga om uppköpet:

"The internet has evolved from desktop to mobile, from mobile to social, and now we are entering the immersive era. Yet, music streaming has remained largely the same. It’s time to reimagine what’s possible,"

Exakt hur detta påverkar den nuvarande Napster-tjänsten är ännu oklart, och huruvida musiklyssnande i metaverse är "nästa stora grej" kan väl diskuteras. Men det är i varje fall kul att se hur Napster lever vidare.

Vilka är dina minnen av Napster och var du med i svängen under 90-talet när tjänsten exploderade i popularitet?

<social>https://x.com/Infinite_iR/status/1904519749624795453</social>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *