AI är en het potatis i hela världen just, inte minst i spelbranschen. Hur ska man förhålla sig till något som kan innebära både närmast överskådliga tekniska framsteg, men också konsekvensen att många troligen kommer förlora sina jobb? I en intervju med Sony intervjuades chefen på Naughty Dog tillika manusförfattaren bakom The Last of Us om detta, och han lät onekligen positiv till utvecklingen.

Neil Druckmann:
"[AI] is really going to revolutionize how content is being created, although it does bring up some ethical issues we need to address. With technologies like AI and the ability to do motion capture right from home, we’re reducing both costs and technical hurdles, opening the door for us to take on more adventurous projects and push the boundaries of storytelling in games. This evolution is truly empowering creators to bring their visions to life without the traditional obstacles."

Förutom "some ethical issues" verkar Druckmann alltså vara ombord på AI-tåget, vilket han menar skulle eliminera kostnader och tekniska problem och resultera i att utvecklare vågar ta större risker.

Hur man ska använda AI, då? Där ger Druckmann ett svar vi hört upprepas många gånger det senaste året. Det handlar främst om att utvecklare nu måste lära sig att dirigera och tämja den för att uppnå de avsedda resultaten.

Neil Druckmann:
"AI will allow us to create nuanced dialogues and characters, expanding creative possibilities. However, it’s crucial to precisely direct these tools to achieve the intended outcomes."

Läs hela intervjun med Neil Druckmann här.

<bild>Blir The Last of Us III skrivet av en AI?</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *