Att vara ägare till en streaming-tjänst är ingen dans på rosor, vilket flera av de stora plattformsägarna insett under de senaste åren. Antalet abonnenter stagnerar, kostnaderna för innehåll stiger och folk har generellt blivit mer försiktiga med att låta abonnemangen gå på tomgång.

Som ett resultat av detta har flera av streamingtjänsterna börjat överväga att gå samman. Tidigare i år meddelade Warner Bros och Apple ett paketpartnerskap med Max och Apple TV+ i Nordamerika. Och för bara några veckor sedan rapporterade vi att Paramount till och med överväger att slå samman sin tjänst med en av de andra giganterna.

Men om du frågar Netflix så är det inte aktuellt. I ett brev till sina investerare skriver företaget nu att de inte har några planer på att ingå sådana samarbeten med sina konkurrenter, främst för att de anser att de som marknadsledare inte behöver det. De skriver bland annat:

"We haven’t bundled Netflix solely with other streamers like Disney+ or Max because Netflix already operates as a go-to destination for entertainment thanks to the breadth and variety of our slate and superior product experience. This has driven industry leading penetration, engagement and retention for us, which limits the benefit to Netflix of bundling directly with other streamers,"

Netflix har alltså inget omedelbart behov av sådana initiativ i dagsläget. Brevet till investerarna åtföljdes av en finansiell uppdatering. Under det senaste kvartalet ökade Netflix med ytterligare åtta miljoner abonnenter (nu totalt 277 miljoner) och hade under samma period en omsättning på nästan tio miljarder dollar.

<bild>Netflix klarar sig på egna ben – och växer.</bild>

Tack Deadline

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *