Det här med psykisk ohälsa är ett viktigt inslag i Hellblade-spelen, vars protagonist Senua hela tiden har inre demoner att kämpa mot (vilket Senua betraktas som en förbannelse) tillsammans med yttre sådana, och första spelet prisades rejält för hur det skildrade och visade upp psykoser.

För att lyckas göra detta rättvisa hade Ninja Theory arbetat tillsammans med både patienter och neurovetenskapliga forskare, och målsättningen är att göra det om möjligt ännu bättre i uppföljaren, {Senua’s Saga: Hellblade II}. Och just detta är fokus i en längre genomgång av spelet som du kan kika på längre ned, och studiochefen Dom Matthews förklarar:

"As we approach the launch of Senua’s Saga: Hellblade II my hope is that once again we can, for some, give a taste of what it can be like to hear voices, to see things that only you can see and to be driven by beliefs that may be unusual to others."

<video>

Utöver en bättre förståelse för arbetet med Senuas psykisk ohälsa under äventyret, får vi även kolla in massor av gameplay och även se sekvenser vi sett tidigare, men med till synes uppgraderad grafik. Det verkar kort sagt som att fenomenet med att tidiga trailers visar grafik som inte finns i spelet, inte kommer vara något problem här, utan det blir snarare snyggare än när vi först såg det.

<social>https://twitter.com/ReallyMilkkyWay/status/1788939114378821958</social>

Senua’s Saga: Hellblade II släpps den 21 maj till PC och Xbox Series S/X, och det ingår redan från dag ett med Game Pass.

<bild>Senua tampas med inre och yttre demoner med tokläcker grafik.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *