Det har varit tyst från Nintendo vad gäller chipet som driver Switch 2, men tack vare Nvidia har vi nu en bättre uppfattning om vad det är och nästa generations funktioner som det kommer att stödja. Dessa inkluderar DLSS, ray tracing och variabel uppdateringsfrekvens i handhållet läge för spel som väljer (eller lyckas) att stödja dem.

Enligt kretskortstillverkaren gäller för den nya hårdvaran att den är

"powered by a custom Nvidia processor featuring an Nvidia GPU with dedicated RT Cores and Tensor Cores for stunning visuals and AI-driven enhancements." This equates to "10x" the graphical performance of the original Switch released in 2017.

Vidare lyfter kotaku att Switch 2 också kommer att ha stöd för ray tracing, en funktion som fortfarande är ganska sällsynt inom konsolspel i praktiken, samt Nvidia G-Sync:s variabla uppdateringsfrekvens i handhållet läge för att göra prestanda och bildkvalitet mer smidig med hjälp av AI. Det hävdas också att Switch 2:s GPU-tensorkärnor gör allt detta medan de ’håller energiförbrukningen effektiv.’ Exakt hur effektivt detta är återstår att se."

Samtidigt avslöjade Nintendo nyligen att Switch 2:s batteritid är ännu sämre än den ursprungliga Switch vid lägre nivåer. Hur alla dessa funktioner fungerar i praktiken, och i händerna på utvecklarna, kommer att vara det verkliga testet. När Switch 2 väl är ute på marknaden på riktigt får vi en bättre uppfattning om hur den fungerar efter att hårdvaruentusiaster gör nedmonteringar och visar oss exakt vad som finns inuti."

<bild>Kommer det spela någon roll att batteritiden är sämre än för föregångaren?</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *