Oavsett om det var vettigt att stänga Tango Gameworks eller inte, verkar det ganska uppenbart att Microsoft hanterade stängningen ganska dåligt, gjorde röriga uttalanden efteråt och kunde inte riktigt svara på hur utgivningen av en hit med sina egna parametrar inte kunde säkerställa studions överlevnad – om bara för några år till.

Så borde studior som Obsidian vara nervösa? De verkar verkligen inte vara det. I en intervju hos PC Gamer säger grundaren och VD:n Feargus Urquhart att han vet hur hemskt det är med uppsägningar och säger att de drabbades av sådant innan Microsoft klev in, men att de nu inte är rädda för att bli nedstängda, även om han medger att det finns skepsis och rädsla bland utvecklare:

"It’s just horrible. At Obsidian we had to go through three layoffs [before being acquired]. They’re right behind my parents’ deaths as some of the worst days I’ve ever had, so no, these are just not great things. Everything that’s happened over the last six months with layoffs and the pinnacle of this stuff with Tango and Arkane and the other studios, it really has made people worried, and shaken. I think we just try to say ’Hey, this is what we’re working on today, and we believe in it.’ I’m not saying that [Tango and Arkane] didn’t believe in what they’re doing, but we just keep our heads down and move forward and say we’re working on great games. We’re working on Avowed, we’re working on Outer Worlds 2. It’s probably not a surprise—we have other stuff we’re thinking about and looking at doing."

Urquhart är fortfarande övertygad om att Microsoft är bra studioägare och svarade "yes" när han fick frågan av PC Gamer.

<bild>Utöver {Avowed} filar Obsidian även på {The Outer Worlds 2}.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *