Just nu pågår en livlig debatt om spelbranschens hälsa, och hur spelare faktiskt spenderar sin tid. Med live service-spel som Fortnite, GTA Online och Destiny 2 är det allt vanligare att folk fastnar i samma spel i flera år istället för att hoppa på nya releaser. Nu har analysföretaget Newzoo presenterat siffror som verkligen sätter ljus på fenomenet.

Under GDC höll analytikern Ben Porter en föreläsning där han delade med sig av en undersökning baserad på 73 000 PC-spelare och data från över 10 000 spel. Resultatet? PC-marknaden växer och har nu 873,5 miljoner spelare globalt – men nästan ingen spelar de senaste spelen.

Endast 15% av all speltid på Steam läggs på titlar som släppts 2024 eller 2025. Faktum är att en överväldigande 92% av spelarnas tid spenderas på spel som är över två år gamla.

"PC players are overwhelmingly spending their time on older games: 92% of our time goes into games that are more than two years old."

Det här förklarar också varför utgivare är så besatta av live service-modellen. När spelarna hellre hänger kvar i redan etablerade titlar blir det svårare att sälja nya spel – så istället satsas det på spel som kan generera pengar år efter år. Exakt hur hållbart det är på lång sikt återstår att se, men en sak är säker: vi gamers älskar våra gamla favoriter, och det ser inte ut att förändras i första taget.

"As a brief aside, if you ever wonder why publishers are so obsessed with making live service games, and why so many of them fail, this gives you both answers. Get it right and a live service game is a golden goose, a forever money machine. Why do new ones fall flat? Because by-and-large the audience already likes what it likes."

<bild>Om gamers själva får välja.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *