Mycket har sagts om Xbox och deras strategi att lanseras spel på flera plattformar, inklusive konkurrenter som Playstation och Switch. Något som Phil Spencer nyligen diskuterade i en intervju på Xbox Era-podden där han betonade att intäkterna från dessa plattformar är avgörande för att finansiera och utveckla nya kvalitetsspel från Xbox Studios. Vidare så förklarade Spencer att även om Microsoft förlorar 30% av intäkterna till respektive plattformsägare, så är de återstående pengarna tillräckligt betydande.
Spencer nämnde även att de inte har som mål att försöka vinna över spelare från Playstation eller Switch, utan snarare göra spelen tillgängliga för en så bred publik som möjligt. Oberoende av plattform. Man vill maximera räckvidden och engagemanget för Xbox-spel, och genom det generera mer intäkter som på sikt kan återinvesteras i ekosystemet.
Xbox som hårdvara var även det en punkt som berördes under intervjun. Något som Spencer återigen underströk fortfarande är en vital del av Xbox som varumärke, samt att man framgent strävar efter att konkurrera genom att erbjuda överlägsen funktionalitet och hårdvara i sina konsoler.
Anser du att Xbox på något vis förminskar sitt varumärke genom att lansera spel på fler konsoler?
<bild>Hörru Phil, var är nästa Brute Force?</bild>