Som du kanske minns drabbades 343 Industries av uppsägningar både förra året och tidigare detta år, och det har även snackats om stora förändringar. Nu har den oftast pålitliga Halo-källan Bathrobe Spartan, som säger sig ha talat med folk från studion, delat med sig av uppgifter om läget.

Tydligen är antalet anställda nu drygt hälften av vad det var och de har gått från 500 till 280 personer. Microsoft uppges inte ha samma förtroende för dem längre, och har därför börjat outsourca mer utvecklingsarbete. Detta styrker uppgifterna om att det i framtiden är Unreal Engine som gäller för Halo-serien, då det är betydligt lättare att outsourca Unreal-arbete än en egen grafikmotor.

343 Industries ska istället mer leda utvecklingen och ta fram koncept och liknande (jämför med {Halo Wars 2}, som utvecklades av Creative Assembly under ledning av 343 Industries), snarare än att utveckla själva – även om 30% av styrkan fortfarande arbetar med just utveckling. För tillfället arbetar de på två Halo-spel, varav ett är en remake av {Halo: Combat Evolved}, medan det andra är Halo 7. Sistnämnda ska ha ett betydligt högre antal spelare än tidigare, och kanske är detta arvet från Certain Affinitys omtalade – men eventuellt nedlagda – battle royale-projekt Tatanka?

Inget av dem väntas dock släppas innan tidigast 2026, och man kan därmed misstänka att det blir spel till nästa generation. Microsoft håller även i budgeten på ett annat sätt än tidigare, för även om {Halo Infinite} drog in mycket pengar så var det ändå mindre än beräknat. Detta uppges göra det svårare att anställa ny personal.

<social>https://x.com/BathrobeCast/status/1812578845108625769</social>

<bild>Nästa Halo-äventyr är minst två år bort.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *