Live service-spel, alltså titlar som Fortnite, Destiny 2, Diablo IV och Overwatch 2, som via mer eller mindre giriga metoder håller fast spelare och får dessa att återvända om och om igen för att spendera pengar på skins och mikrotransaktioner – vad ska man tycka om dem? De är här för att stanna ett tag till, i alla fall. Kan man konstatera.

Trots att vi i höstas kunde rapportera att Sony tycktes ha problem med sitt live service-fokus, och trots att branschanalytiker spår en nedgång för genren under året, så visar en ny rapport av Griffin Gaming Partners och Rendered VC att 500 av 537 spelstudior, det vill säga hela 95% av alla tillfrågade, just nu jobbar på live service-orienterade projekt. 66% av alla utvecklare menade även att någon form av live service-aspekt var absolut nödvändig för att få ett spel att lyckas i längden.

Är du taggad på fler live service-spel?

<bild>Mer Suicide Squad och mindre Batman: Arkham Knight den närmsta tiden, alltså.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar