Länge var Xbox 360 mer populär än Playstation 3 och tycktes ha en god chans att sälja mer än Sony lyckades med. Så småningom fick dock Sony upp ångan och när generationen summerades hade de sålt mer än Xbox 360 på världsbasis (mycket tack vare större framgång i Japan, medan Xbox 360 var större i väst).
Exakt när det här började vända är svårt att svara på exakt, men kanske någon gång när Microsoft började satsa på Kinect och casual-spel, samt valde att i princip uteslutande släppa nya installationer i sina kärnserier; Fable, Forza, Gears of War och Halo – något som fick folk att tröttna. En annan kvalificerad gissning var när Sony släppte Naughty Dogs uppföljare till {Uncharted: Drake’s Fortune}, nämligen {Uncharted 2: Among Thieves}. Det cementerade Naughty Dog som en gigant och bevisade vad den svårutvecklade Playstation 3 var kapabel till i rätt händer.
Nu avslöjar den alltid lika pålästa Youtube-kanalen DidYouKnowGaming att Microsoft definitivt noterade Uncharted-serien när det begav sig och faktiskt ville utmana med ett eget alternativ som gick under arbetsnamnet Project Ranger. Det utvecklades av grafikmästarna Black Tusk Studios, som senare bytte namn och blev Gears of War-studion The Coalition.
Microsoft trodde hårt på spelet som faktiskt visades upp som hastigast under E3 2013 (dock utan titel eller formell utannonsering), och premissen beskrivs som ett Mission Impossible-inspirerat äventyr.
Exakt varför spelet lades på hyllan vet vi inte, men The Coalition utvecklade därefter {Gears of War 4} istället, och Xbox One lyckades aldrig riktigt hävda sig försäljningsmässigt mot Playstation 4.
Kolla in videon härunder. Det är ett mycket intressant inslag med flera glimtar från Project Ranger som ger en uppfattning om hur det skulle ha blivit.
<social>https://www.youtube.com/watch?v=8mT_AwsKOtw</social>
<bild>…om Microsoft själva får välja.</bild>