Biograferna är inte vad de en gång var och publiken verkar bli allt mer utcheckad och frånvarande, men varför? Den vanligaste ursäkten från Hollywood de senaste åren har varit att marknaden har förändrats, streaming har sabbat biokulturen och många är helt enkelt för lata och föredrar att sitta hemma på soffan. Men enligt Ryan Gosling är allt det där bara skitsnack, en dålig bortförklaring.

Istället menar skådisen att det är branschens egna fel. Det ska inte vara publikens ansvar att hålla biograferna vid liv och Hollywood måste helt enkelt ge folk en god anledning att gå ut och betala. I samband med en visning av Project Hail Mary stod han framför publiken och berättade:

"Six years ago, I got the manuscript. The most ambitious thing I’ll ever make, it seemed impossible. It was too good not to give it a shot. Six years later, we did it. Here we are, we’re all back in theaters. It’s not your job to keep them open, it’s our job to make things that make it worth you coming out."

Brutalt rakt på sak helt enkelt, och siffrorna från premiärhelgen av Project Hail Mary backar också upp hans påstående. Kort och gott: om filmen känns som en "måste"-upplevelse så kommer publiken att strömma till biograferna. Problemet uppstår först när filmerna som visas känns generiska och trötta.

Håller du med Gosling?

<social>https://x.com/ScreenOffScript/status/2035856444155732363</social>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *