En av de stora snackisarna efter Switch 2-presentationen i april var de så kallade Game-Key Card. Fysiska spel som egentligen inte alls var några spel, utan snarare bara en slags nyckel som låter dig ladda ner spelet ifråga.
Många som samlar fysiska spel drömmer om att ha kvar sitt bibliotek och vill kunna spela dem även om servrarna stängs, samt att ytterligare föredrar att ha kvar originalspelen då det inte är ovanligt att något patchas bort för alltid efter kontroverser. Game-Key Cards gör båda dessa omöjliga och är på flera sätt det sämsta av två världar eftersom man får nackdelarna med både digitala och fysiska spel (behöver laddas ner, kassetter kan tappas bort och behöver bytas mellan olika spel). Enda egentliga fördelen är att du kan sälja dina spel vidare sedan du tröttnat på dem.
Det här har gjort att somliga undviker titlar som ligger på så kallat Game-Key Card för att istället premiera dem som faktiskt inkluderar hela spelet på kassetten (vilket är oroväckande få större titlar). Och tyvärr har vi nu dåliga nyheter gällande {Sonic Racing: Crossworlds}, Wario64 uppmärksammar nämligen via Bluesky att Segas support säger att den fysiska versionen till Switch 2 ligger på Game-Key Card.
Support av detta slag har haft fel förr, men vi rekommenderar er att inte hoppas på för mycket. Hur känns du själv inför köp av fysiska spel till Switch 2, bryr du dig om spelet ligger på kassetten eller ej?
<social>https://bsky.app/profile/wario64.bsky.social/post/3lson4lz4ij2p</social>
<bild>Premiär den 25 september.</bild>