Under GDC förra veckan berättade Sony om hur de går tillväga med att bevara spelen de utvecklat genom åren. Ett enormt valv som liknas vid ett gruvschakt huserar företagets samtliga titlar på databand, inklusive tidiga alphas, betor, debug-koder och testversioner. "Självklart samtliga utgåvor av alla Playstation Studios-spel som konsumenten någonsin har sett i handeln", berättar Garrett Fredley. Den äldsta bevarade koden som finns i valvet är en utgåva av Arc the Lad daterad 1994 till PSOne.
Valvet sköts primärt från två centraler, en i Las Vegas, den andra i Liverpool. Här kan utvecklare ladda upp filer och utgåvor av spel som genomgår olika steg i utvecklingen innan de når handeln. Det råder sekretess och hemlighetsmakeri runt valvet där endast ett fåtal nyckelpersoner har full tillgång, ska någon av de 200 miljoner filerna lämna sin trygga vrå måste alltså konserveringsteamet kontaktas.
Många spelare är måna om att äldre spel bevaras, valvets syfte är dock att inte bara att inkvartera spelen i sig, utan även processen i utvecklingen, "bakom kulisserna" och dess plats på tidslinjen.
I frågepanelen skämtade Garrett om att "Det finns folk som förmodligen inte ens vet vad Gex är för spel – något som sårar mig personligen." Det finns ett stort hjärta i det här och man tar uppgiften med att bevara den historia som Playstation stått för på högsta allvar.
Vilket spel hade du velat se grävas fram ur valvet, kanske något som lades ned och som aldrig såg dagens ljus?
<bild>Resident Evil 2 trängs tillsammans med Alundra, God of War och allt som någonsin lanserats på en Playstation-konsol i ett topphemligt datavalv.</bild>