Som vi rapporterade tidigare i veckan levererade Sony härom dagen sin senaste finansiella rapport som omfattar både det senaste kvartalet (januari-mars) och även en summering av räkenskapsåret 2023. Detta har bjudit på flera spännande nyheter, vilket inkluderar att Sony nu anammar ett nytt sätt att mäta framgång.

Under de två senaste generationerna har konsol- och spelförsäljning varit den viktigaste parametern för Sonys del, men företagets ekonomiska General Manager Sadahiko Hayakawa säger att man nu mäter framgång på ett annat sätt istället där speltid är betydligt viktigare, och tillägger att "Playstation business model has changed significantly since the launch of the PS4":

"The business model up to and including the Playstation 3 was focused on increasing the number of software units sold in relation to newly sold hardware for each console generation. After a transition period during the PS4 generation, the PS5 model has shifted to where playtime on platform has increased due to expansion of the user community beyond console generations. Due to this change in business model, during the PS4 for generation, we were able to significantly grow profits in this segment, thanks to rapid digitalization and the expansion of network services."

Hayakawa säger också att han räknar med att Playstation 5 framöver kommer sjunka försäljningsmässigt, men att de istället siktar på att få fler aktiva spelare igång under längre tid (något som förklarar Sonys kraftiga live service-satsningar senaste åren), vilket kommer kunna generera högre intäkter:

"As we enter the second half of the console cycle, we expect the number of new PS5 units sold to gradually decline. However, by steadily maintaining and expanding the consistently increased number of active users and user engagement while also strengthening control over business costs, we believe that we will be able to steadily increase sales and profits on the PS platform going forward."

Uttalandet påminner en del om vad Phil Spencer sade för många år sedan då han, i samband med satsningen på att släppa alla Xbox-spel till PC, klargjorde att det för Microsofts del var viktigare att nå många spelare än att sälja många konsoler.

Hur ser du själv på saken, has Sonys finanschef rätt, eller borde det fortfarande vara att sälja så många konsoler som möjligt som är viktigast för dem?
<bild>Sony vill att du ska spela så länge som möjligt.</bild>

Tack Wccftech

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *