De senaste nyheterna om Sverige. Som svar på en oroväckande ökning av livsmedelspriserna vidtar svenska konsumenter åtgärder genom att bojkotta stormarknader. Den årliga kostnaden för att ge mat till en familj har ökat med uppskattningsvis 2 750 euro sedan 2022, vilket har lett till en utbredd frustration.
En rörelse driven av sociala medier, Bojkotta vecka 12, har tagit fart, med tusentals svenskar som passionerat deltar i en sju dagar lång bojkott av dagligvarujättar som Ica, Coop och Lidl, när frustrationen över de skenande matpriserna når kokpunkten.
Trots viss skepsis om effekterna av kortsiktiga bojkotter har protesterna utlöst en nationell debatt och pressat regeringen att utforska lösningar. För tillfället återstår det att se om denna konsumentledda revolt kommer att leda till meningsfull politisk handling.
<bild>Stockholm, Sverige. Den 20 juni 2024. ICA:s logotyp och skylt på huvudkontoret för ICA-kedjan</bild>