Den kinesiska tillverkaren TLC har börjat plocka en hel del marknadsandelar och har nu globalt passerat LG. Från att ha erbjudit mestadels billigare TV-apparater har TLC också börjat skeppa premiummodeller. Under sista kvartalet 2023 så skeppade exempelvis TLC 12 procent medan de under 2024 ökade till 20 procent. LG å andra sidan minskade från 26 till 19 procent. Siffrorna berör just premium-segmentet av TV-apparater. Counterpoint Research som gjort sammanställningen klassar QD-Mini LED, QD-LCD, Nanocell, QD-OLED, WOLED, Micro LED samt vanlig LCD med 8K-upplösning som premium-TV.

I topp ligger fortfarande Samsung, men de tappade rejält från 41 procent 2023 till 29 procent 2024. Andra märken som Sony, Panasonic och resterande tillverkare hade sammantaget 16 procent av marknaden, vilket var en ökning från 11 procent året innan.

Siffrorna gäller den globala marknaden och skiljer sig inom olika länder. Mer finns att läsa via Counterpoint som gjort sammanställningen.

<bild>TLC säljer på bra.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *