I en Youtube-video funderar den legendariske {Fallout}-skaparen på om vi konsumenter vet vad vi vill ha i våra spel. Han ger flera exempel i sin video på hur konsumenter ofta säger att något är bra eller dåligt, utan att förklara varför. Det skapar problem för utvecklarna att tolka hur de ska förbättra sin produkt. I ett av exemplen han ger berättar han om en spelare som sa att actionspelet hade dum AI. Den bättre formen av kritik hade varit att förklara att de datorstyrda motståndarna inte sökte skydd i miljöerna. För det är mer konkret och en brist en rutinerad utvecklare skulle kunna förbättra.
Hans tes är att vi konsumenter dras till att ogilla eller gilla saker, men egentligen inte ved vad vi vill ha. Våra köpmönster stödjer inte heller alltid våra åsikter om produkterna. Det blir ännu mer tydligt när vi inte föreslår alternativ eller mer specifikt vad vi vill ha istället. Är du nyfiken på att höra hela hans argumentation går videon att hitta här. När du kritiserar spelmässiga inslag, vet du hur du skulle vilja att de fungerade istället?
<bild>Även robotar kan spela musik.</bild>