Många var vi som satte kaffet i halsen häromdagen när utgivarna av Subnautica-serien Krafton Incs kvartalsrapport skvallrade om att uppföljaren till undervattenssimulatorn Subnautica skulle använda sig av games as a service-modellen, något som skulle innebära ett rejält avsteg från hur föregångaren fungerade.

På grund av backlashen och uppmärksamheten nyheten fick, har utvecklarna på Unknown Worlds nu gått ut i en bloggpost och förtydligat vad det handlar om. Såhär skriver de:

Unknown Worlds:
Hello Subnauts
A few of you noticed some information shared online by our publisher, KRAFTON.
While some of the news is exciting, we’d like to clarify: Early Access is not intended for release in 2024, but we plan to share a lot more information later this year! In reference to "Games-as-a-Service," we simply plan to continually update the game for many years to come, just like the previous two Subnautica games. Think our Early Access update model, expanded. No season passes. No battle passes. No subscription. The game is not multiplayer-focused. Co-op will be an entirely optional way to play the game. You’ll be able to enjoy the game as a single-player.
As always, we are so proud and incredibly grateful to have such a passionate and engaged community, who love the Subnautica games deeply. Thanks for keeping an eye out for any news about our progress on the next game. We’re so excited to show you what we’ve been working on and hope that you love it as much as we do.

Med andra ord låter det som att virtuella djuphavsdykare kan slappna av någorlunda. Farhågorna tycks ha varit relativt ogrundade, och uppföljaren verkar inte skilja sig nämnvärt från hur föregångaren lades upp och finansierades. Synd bara att vi får vänta till minst 2025 på en första version.

<bild>Redaktionen torkar kollektivt bort svetten från pannan och fortsätter nu längta efter Subnautica 2…</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar