Vad gjorde du för sjutton år sedan, 2007? Kanske satt du och spelade den för sin tid banbrytande demondräpartiteln Hellgate: London producerat av den välmeriterade Bill Roper, känd från att ha arbetat med Diablo, Starcraft och Warcraft på Blizzard. Med mekaniker och drag påminnande om senare års looter shooters, MMO-prenumerationsmodeller och roguelikes var Hellgate måhända lite väl nydanande för att vinna en större publik, även om det levde vidare i olika iterationer under flera års tid.

Nu har Bill Roper utannonserat uppföljaren Hellgate: Redemption, utvecklat på hans nya studio Lunacy Games. Såhär säger han om att återbesöka Hellgate:
"I’ve dreamed of returning to the franchise we created back in 2007 for many, many years […] I’ve always felt I had unfinished business with the Hellgate IP, which is why our codename for the project is Hellgate: Redemption."

För att göra verklighet av sina oavslutade affärer med Hellgate ska de göra allt de kan för att innovera och göra bra gameplay, menar Roper:
"By using Unreal Engine 5, cloud-based game servers, as many off-the-shelf solutions as possible, and great co-development partnerships, we’re putting every development dollar toward gameplay and innovation […] We’re keeping core gameplay and lore elements of Hellgate: London in our current design, but our intent is to build an exciting new experience that takes advantage of the numerous advances the industry has seen over the past 17 years since the original game launched."

Det är troligen ännu för tidigt att tala om närmre detaljer som format och lanseringsdatum. Vi får nog räkna med att vänta ett bra tag tills vi får se rullande bilder, men har man väntat 17 år har man kanske tålamod att vänta lite till?

Har du minnen av Hellgate: London, och ska du köra kommande Redemption?

<bild>2007 års Hellgate: London.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *