Spel är större än någonsin. Spelindustrin är nu större än både film och musik, och i och med mobilspelandet spelar fler människor spel än någonsin tidigare. Men vad som lockar med spel är fortfarande ett mysterium för många människor.

En del av er kommer att ha spelat spel när de var yngre, men låtit hobbyn falla bort. En del av er kommer aldrig att ha tagit upp ett spel i ert liv. Så vad är det för uppståndelse? Hur ser spellandskapet ut 2017 och varför spelar så många människor dem?

Vem spelar spel?

Enligt GameTrack (Q4 2016) spelar 18 miljoner människor i Storbritannien spel – det motsvarar cirka 38 % av alla i åldersgruppen 6-64 år. Spelare föreställs ofta som tonåriga män, men statistiken visar att denna demografiska grupp (män i åldrarna 15-24 år) bara utgör 16 % av den totala publiken. I själva verket är 43 % av de brittiska spelarna kvinnor och publiken är ganska jämnt fördelad mellan åldersgrupperna.

Denna diversifiering av publiken beror delvis på mobilspelandet. Medan spel tidigare var knutna till skräddarsydd hårdvara är de nu lättillgängliga via mobila enheter och surfplattor. Detta har öppnat spelen för en större mängd människor och har säkrat sin egen plats på marknaden med storheter som Candy Crush Saga och Pokémon GO. Intressant nog är det inte alla som spelar spel på mobilen som skulle betrakta sig själva som ”gamers”. Faktum är att denna förändring har skapat en klyfta mellan ”casual (mobile) gamers” och självutnämnda ”riktiga gamers” som spelar på PC och konsoler.

Även om publiken diversifieras domineras spelindustrin av manliga utvecklare och vänder sig ofta till en förmodad heterosexuell manlig publik. Tyvärr leder detta ofta till översexualiserade kvinnliga karaktärer och en tydlig brist på icke-mänskliga, icke-vita karaktärer att spela som. Dessa frågor ifrågasattes i samband med ”Gamergate”-kontroversen 2014 och tack och lov har många spelutvecklare sedan dess gjort ansträngningar för att erbjuda mer varierade upplevelser och alternativ för sin publik.

Hur spelar de dem?

Spelkonsoler är dedikerade maskiner avsedda för hemmabruk. Om du någonsin har spelat på en Atari, Sega Megadrive, Nintendo 64 eller SNES så är det den typen av maskin vi talar om. De största aktörerna på konsolmarknaden är Sony, Microsoft och Nintendo – vars nuvarande modeller är Playstation 4, Xbox One respektive Nintendo Switch. Dessutom har du Nintendos 3DS och Sonys Playstation Vita, som brukar kallas ”handhållna” och som i huvudsak är spelkonsoler i miniatyr avsedda att spelas på språng.

Stationära datorer och bärbara datorer används av spelare lika mycket som konsoler och är ofta byggda speciellt för att optimera spelens grafik och prestanda. Spel på PC/Mac spelas med hjälp av spel-/förlagsspecifik programvara eller ibland via en webbläsare.

Om du har en smartphone eller en surfplatta är det troligt att den kan spela spel. Spel kan köpas via nätbutiker som vilken annan typ av app som helst och laddas ner direkt till din enhet, redo att spelas.

Parallellt med ökningen av mobilspel har det också skett en enorm ökning av onlinespel. Alla spel kan inte spelas online, men alla nuvarande konsoler kan spela online. Detsamma gäller för mobila enheter och datorer. När du spelar spel online spelar du mot eller tillsammans med andra spelare över hela internet. Vissa spel har ett ”vänsystem”, där du bara spelar mot personer som har lagt till varandra (som på Facebook). Andra spel grupperar dig med andra spelare från hela världen – ibland slumpmässigt och ibland baserat på färdighetsnivå eller preferenser.

Vilka typer av spel är populära?

Populära spelgenrer skiftar ständigt och skiljer sig åt beroende på vilken plattform de spelas på. Nedan finns en kortfattad lista över aktuella populära genrer med några exempel på var och en av dem:

  • First-Person Shooters (FPS) – Actionspel som fokuserar på vapen- eller projektilbaserad strid genom en första-personsperspektiv. (Call of Duty, Overwatch, BioShock, Battlefield, Destiny).
  • Action-äventyr – Spel där spelaren går igenom och utforskar miljöer, ofta med strid och pussellösning. (Grand Theft Auto, Super Mario, Uncharted, The Legend of Zelda, God of War, Bayonetta).
  • Sport – Spel som simulerar strategin och fysiken i riktig professionell sport. (FIFA, Pro Evolution Soccar, Madden NFL, NBA)
  • Pussel – Spel som går ut på att lösa logiska pussel, som vanligtvis blir allt mer komplicerade ju längre du kommer. (Candy Crush Saga, Professor Layton, Bejeweled, Monument Valley, Threes).
  • Sandlåda/öppen värld – Spel med minimal eller ingen berättelse eller begränsningar, där spelaren fritt kan vandra runt och förändra den virtuella världen efter eget gottfinnande. (Minecraft, Terraria, Skyrim, Fallout)
  • Multiplayer Online Battle Arena (Moba) – Onlinespel som spelas som två konkurrerande lag som försöker erövra eller förstöra varandras baser. (Dota 2, League of Legends, Heroes of the Storm, Paragon)
  • Realtidsstrategi (RTS) – Mycket lik Moba, men spelas ibland mot AI i stället för online. (Warcraft, Starcraft, Clash of Clans, Clash Royale)
  • Rollspel (RPG) – Vanligtvis inriktat på rika berättelser, karaktärsutveckling och komplexa spelsystem. (Final Fantasy, Dark Souls, Mass Effect, Persona).
  • MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) – Liksom rollspel, men spelas online med tusentals andra spelare. (World of Warcraft, Elder Scrolls Online, EVE Online, Final Fantasy XIV).
  • Fighting – Spel som innebär närstrid med en motståndare, där striderna vanligtvis äger rum under flera ronder. (Street Fighter, Mortal Kombat, Super Smash Bros., Tekken)
  • Simulering – En stor kategori av spel som i allmänhet är utformade för att simulera aktiviteter i den verkliga världen, t.ex. jordbruk, flygning, inredningsdesign, stadsplanering etc. (Animal Crossing, Stardew Valley, SimCity).

Dessa genrer är inte nödvändigtvis fristående – många populära spel innehåller idéer och mekanismer från flera olika genrer samtidigt. Eftersom fler och fler människor skapar spel, skapas hela tiden nya genrer.

Om du gillade den här artikeln kanske du vill titta tillbaka nästa månad, då jag skriver om de potentiella riskerna och belöningarna med spel – om det kan vara en familjeaktivitet och hur ett intresse för spel kan förvandlas till en karriär.